عرضه سنگ‌ اصفهان

عرضه سنگ‌ اصفهان

اصفهان رئیس انجمن سنگ اصفهان گفت: امروز بسیاری از سنگ‌های موجود در اصفهان همچون لاشتر اصفهان با برند ایتالیا و برخی سنگ‌ها نیز با برند چین به بازار عرضه می‌شود.

رضا احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه در دوران تحریم‌ها باید از کالاهای سیاسی همچون نفت دوری کنیم به کالاهایی غیرسیاسی بخش تولید و صنعت همچون سنگ روی آوریم، اظهار کرد: متأسفانه یکی از معضلات صنعت سنگ مربوط به ماده خام یا همان بلوک است که با نرخ مناسب به کشورهای خارجی صادر می‌شود و این موجب شده تا ۶۰ درصد صنعت سنگ زمین‌گیر شود و نتواند به تعهدات خود عمل کند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بخش صادرات، بارها تأکید کرده‌اند که خام فروشی اشکال دارد، تصریح کرد: متأسفانه صنعت سنگ امروز دچار مافیا شده و سنگ خام با نرخ مناسب صادر می‌شود و وقتی ما دچار کمبود شویم طبیعتاً مانور دادن بر روی آن کم می‌شود.

رئیس کانون سنگ ایران رئیس کانون سنگ ایران توضیح داد: طی سال‌های ۵۵ و ۵۶ حدود ۵۰۰ هزار تن صادرات کوپ در کشور داشتیم، اما اکنون به بالای یک میلیون تن رسیده و به همان نسبت تولید و فراوری سنگ افزایش نیافته است، همچنین در کشورهایی همچون ترکیه، چین و … که ادعایی در صنعت سنگ دارند به خاطر خام فروشی ما، با فراوری محصولاتشان، مشتریان را به سوی خود روانه می‌کنند.

به گفته احمدی، امروز بسیاری از سنگ‌های موجود در اصفهان همچون لاشتر اصفهان با برند ایتالیا و برخی سنگ‌ها نیز با برند چین به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: باوجودی که امروز ۵۰ درصد صنعت سنگ به روز نیست و ماشین‌آلات آنها داخلی است، اما توانمندی بالایی در فراوری سنگ خام دارند.

رئیس کانون سنگ ایران رئیس کانون سنگ ایران با اعتقاد بر اینکه برای حل این مشکل نیازمند برنامه بلندمدت هستیم، گفت: نمی‌توان صادرات خام فروشی را به‌یک‌باره متوقف کرد چون گروه معدنی دچار آسیب می‌شود، اما می‌توان در برنامه‌ای چندساله بر روی تولید فراوری و محصولی باارزش افزوده بالاتر در صنعت سنگ حرکت کنیم.

وی با اشاره به شرایط سخت بخش صنعت با توجه به تحریم‌ها، اظهار کرد: از سوی دیگر برخی ارگان‌های دولتی یک سری فشارها را به صنعتگران و بخش تولید وارد می‌کنند، چراکه خود آنها نیز درگیر مشکلاتی ازجمله کمبود هستند.

احمدی با اعتقاد بر اینکه امروز برخی مشکلات بخش تولید نیازمند قوانین و یا اصلاح قانون است، توضیح داد: به عنوان مثال سازمان تأمین اجتماعی با عقب افتادن چند قسط به صورت خودسرانه، حساب‌ها را توقیف و تولیدکننده را فلج می‌کند.

وی تصریح کرد: معتقدم شرایط دوران سخت تحریم‌ها برای همه باید یکسان باشد نه اینکه بخش خصوصی در نقطه آخر فشار قرار گیرد و دولت تمام فشارهایی را که به خود وارد می‌شود را متوجه بخش خصوصی و تولید کند و درنهایت موجب از پا افتادن صنعت شود.

رئیس انجمن سنگ اصفهان افزود: البته ایجاد برخی موقعیت‌های خوب و افزایش نرخ دلار، صادرات را در کشور به صرفه کرده است، اما بخش بازرگانی وزارت صنعت و امور خارجه باید در راستای صادرات غیرنفتی گام بردارند.

وی با اعتقاد براینکه همیشه ما برگ برنده تحریم‌ها را نداریم و احتمال می‌رود زمانی روابط سیاسی ایران بهبود یابد و نرخ دلار سقوط کند، گفت: به این دلیل از امروز باید به دنبال بازاریابی برای آن مقطع زمانی باشیم و مشتریان خوبی پیدا کنیم که بتوانیم کاهش نرخ دلار را جبران کنیم.

احمدی با بیان اینکه با توجه به نرخ ارز، در حال حاضر بهای پایین اجناس ما برای کشورهای دیگر ارزان تمام می‌شود، تأکید کرد: این موضوع فرصتی است که باید غنیمت شمرده شود تا در کنار تحریم‌ها و مشکلات و نقل و انتقالات پول، صادرات رونق گیرد، البته برای رونق آن نیاز به چاره‌اندیشی داریم تا بخش صنعت به‌جای بازارهای داخلی درگیر صادرات شود.

وی توصیه کرد: وزارت امور خارجه می‌تواند در راستای حضور صنعت و تولید در نمایشگاه‌های خارجی، حمایت سوبسید دار ارائه دهد تا این بخش با حضور در این نمایشگاه‌ها بازاریابی کنند و به جای بازارهای حاشیه‌ای همچون عراق و افغانستان، به بازارهای بیرون و دوردست توجه کنند.

پاسخ بدهید

* نام:
* ایمیل: (منتشر نشده است)
   وب سایت: (URL سایت باhttp://)
* کامنت:
نوع کد